Geen categorie

Hoe prikkelbaar is de darm

Zoals beloofd vertel ik jullie in deze blog wat meer over bepaalde voedingsstoffen die invloed hebben op de huid. Ik ben geen gediplomeerd voedingsdeskundige en elke huid kan weer anders reageren, maar ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen. Ik merk namelijk bij veel van mijn cliënten een sterke relatie tussen voeding en de huid. Veel literatuur onderbouwd dit ook, maar omdat niet iedereen hetzelfde reageert op voeding is het moeilijk om hard wetenschappelijk bewijs te leveren waardoor bijvoorbeeld veel artsen aangeven dat er geen relatie is tussen voeding en de huid. Des te belangrijker vind ik het om mijn ervaringen met jullie te delen!

Wanneer ik het met mijn cliënten over hun voedingspatroon heb, probeer ik te zoeken naar iets wat ze eigenlijk te veel consumeren. Een avocado heeft bijvoorbeeld veel gezonde vetten, maar eet jij twee maal per dag een avocado, dan kan ik je verzekeren dat die vetten er via de huid zullen komen. Het lichaam kan niks met die overvloed aan goede vetten, de huid is een uitscheidingsorgaan dus zal het lichaam helpen om van dit overschot af te komen. Een belangrijke regel om te onthouden is dus: alles waar je te veel van eet, komt er via de huid uit. Of dat nou goede of slechte voedingsstoffen zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan eiwitshakes, is jouw acne toegenomen sinds je dit consumeert? Dan kan het wel eens zijn dat jouw spieren niet zo veel eiwitten verbruiken als je in neemt en komt het er via de huid weer uit.

Tijdens mijn werk als huidspecialiste viel het mij op dat producten met zuivel, varkensvlees en hoge suikergehaltes vaak triggers zijn voor acne. Deze producten hebben met elkaar gemeen dat ze het insulinegehalte in het bloed verhogen. Uit laboratoriumonderzoek blijkt dat een verhoogd insulinegehalte resulteert in meer aanmaak van dode huidcellen en stimulatie van de talgklier cellen wat zorgt voor verstoppingen. Bij een acne gevoelige huid is het aan te raden om voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel snel doen stijgen, te vervangen voor producten die dit geleidelijk doen. De glycemische index (GI) van een voedingsmiddel geeft aan hoe snel de koolhydraten worden opgenomen in het bloed. Voeding met een lage GI wordt minder snel opgenomen en geeft minder hoge bloedsuikerpieken en minder schommelende bloedsuikers

Een GI van 55 is laag. Van 55-70 is gemiddeld en hoger dan 70 is hoog.

De glycemische index wordt aangegeven per 100 gram. Omdat je van een product niet altijd 100 gram consumeert, kijken we ook naar de glycemische lading (GL) van een product, dit is dan op portiegrootte berekend. Zo heeft volkoren brood bijvoorbeeld een hoge glycemische index van 74, maar een lage glycemische lading bij een portie van 1 snee en een gemiddelde waarde bij 2 sneetjes. Op de website van het Diabetes Fonds staat duidelijk uitgelegd hoe dit allemaal zit en staat een mooi overzicht van allerlei voedingsmiddelen. Echter leggen zij niet de link met de huid, dus die leg ik nog even wat verder uit:
Dagelijkse voeding met een hoge GL → insuline constant omhoog → IGF-1 (insuline achtige groeifactor-1) gaat omhoog → meer groei van keratinocyten → meer afsterving van keratinocyten → dikkere dode huidcellen laag → meer verstoppingen en acne!

Daarnaast remt de insuline achtige groeifactor binnen proteine 3 (IGFBP-3) normaal gesproken de groei van keratinocyten en stimuleert de afsterving. Echter neemt de IGFBP-3 af wanneer de IGF-1 hoog is en neemt het aantal keratinocyten nog meer toe!

Exact aangeven welke voedingsstoffen je dus moet mijden en welke je moet toevoegen is dus erg lastig want elk lichaam heeft andere voedingsbehoeftes. Heb je het idee dat jouw lichaam niet goed reageert op bepaalde voeding, maar kan je niet achterhalen waar het precies aan ligt? Vraag dan hulp aan een orthomoleculair therapeut, zij kunnen wat specifieker onderzoeken waar jouw lichaam wel of niet op reageert. 

Het lichaam is fascinerend, maar o zo ingewikkeld!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

vijftien − negen =