Geen categorie

Hoe prikkelbaar is de darm

De invloed van voeding op de huid

Graag vertel ik jullie in deze blog meer over hoe voeding invloed heeft op jouw huid. Ik ben geen gediplomeerd voedingsdeskundige en elke huid reageert anders. Echter, omdat ik bij veel van mijn cliënten merk dat er een sterke relatie is tussen voeding en de huid, deel ik graag mijn gedachten hierover met jullie. Veel literatuur onderbouwt mijn gedachten, wetenschappelijk bewijs leveren blijkt nog ingewikkeld. Immers, elk mens is uniek, elke huid reageert anders. Daarom vind ik het interessant om, samen met mijn cliënten, het voedingspatroon te bekijken, bij te stellen en voortdurend mee te nemen in mijn advies in de verbetering van de huid.

Teveel en te vaak

In onderzoek naar het voedingspatroon van de client, vind ik met regelmaat producten of stoffen waarvan zij teveel gebruiken. Neem bijvoorbeeld een avocado, een veel gepromoot product met gezonde vetten. Eet jij echter twee hele avocado’s per dag? Dan zie ik die vetten waarschijnlijk al gauw terug in onzuiverheden op je huid. Het lichaam krijgt met 2 supergezonde avocado’s namelijk een extreem hoge hoeveelheid vetten binnen. Ook al zijn dit gezonde vetten, het lichaam kan niks met die overvloed en zal via de huid proberen om van dit overschot af te komen. Een ander mooi voorbeeld zijn de hippe eiwitshakes. Is jouw acne toegenomen sinds je deze consumeert? Dan kan het zijn dat jouw spieren niet zo veel eiwitten verbruiken als dat jij inneemt. En dus geldt ook hier: het overschot wil het lijf verlaten. Een handige regel om te onthouden: alles waar je teveel van eet komt via de huid eruit, de slechte én de goede voedingsstoffen.

Acne

Tijdens mijn werk als huidspecialiste valt het mij op dat producten met zuivel, varkensvlees en hoge suikergehaltes vaak triggers zijn voor acne. Deze producten hebben met elkaar gemeen, dat ze het insulinegehalte in het bloed verhogen. Een verhoogd insulinegehalte resulteert vervolgens weer in:

  • meer aanmaak van dode huidcellen en
  • stimulatie van de talgklier cellen.

Beiden zorgen voor verstoppingen. Bij een acne gevoelige huid adviseer ik daarom, om voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel snel doen stijgen, te vervangen voor producten die dit geleidelijk doen.

De glycemische index

Om net wat dieper op deze materie in te gaan, leg ik graag iets uit over de glycemische index (GI). De GI van een voedingsmiddel geeft aan hoe snel de koolhydraten worden opgenomen in het bloed. Voeding met een lage GI geeft minder hoge bloedsuikerpieken en minder schommelende bloedsuikers. Een lage GI is dus beter voor het lichaam.

  • Een GI van 55 is laag
  • Een GI van 55-70 is gemiddeld
  • Een GI hoger dan 70 is hoog

De glycemische index wordt aangegeven per 100 gram. Omdat je van een product niet altijd 100 gram consumeert, kijken we ook naar de glycemische lading (GL) van een product. Dit is dan op portiegrootte berekend. Zo heeft volkoren brood bijvoorbeeld een GI van 74, maar een lage GL bij een portie van 1 snee en een gemiddelde waarde bij 2 sneetjes. Volkoren brood eten is dus uiteraard nog steeds gezond. Elke dag een heel brood consumeren, zorgt weer net als bij de avocado en de shakes, voor een overschot. Op de website van het Diabetes Fonds staat duidelijk uitgelegd hoe dit allemaal zit en tref je een mooi overzicht van allerlei voedingsmiddelen. Aanrader om dat eens te bekijken

Link met de huid

Op de website van het Diabetes Fond wordt geen link gelegd met de huid. Die leg ik dagelijks bij mijn cliënten. In onderstaand schema wordt deze link vanzelf duidelijk:

  • dagelijkse voeding met een hoge GL → zorgt voor
  • verhoging van de bloedsuikerspiegel → zorgt voor
  • groei van keratinocyten (cel waaruit de opperhuid is opgebouwd) → zorgt voor
  • afsterving van keratinocyten → zorgt voor
  • dikkere laag dode huidcellen → zorgt voor
  • verstoppingen → zorgt voor
  • acne!

Benieuwd?

Welke voedingsstoffen je moet mijden en welke je juist mag toevoegen, is voor elk lichaam anders. Heb jij het idee dat jouw lichaam niet goed reageert op bepaalde voeding en kan je niet achterhalen waar het precies aan ligt? Vraag dan hulp aan een orthomoleculair therapeut, zij kunnen onderzoeken waar jouw lichaam wel of niet op reageert. Wil je samen met mij jouw huid en je voedingspatroon analyseren? Neem dan contact met mij op via:

Contact@sibeauty.nl
Instagram: si_beauty_cynthia
Facebook: Si Beauty
www.sibeauty.nl

Het lichaam en de huid zijn ingewikkeld en daarom voor mij o zo fascinerend!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *